Hrana vie – Dieta cu Quinoa

Posted: 4 Octombrie 2012 in Nutritie
Etichete:, ,

Quinoa este numele unei cereale arhaice, originare din America de Sud, unde creşte la mari altitudini (şi la 4000 de m!). Boabele mici, relativ rotunde, de culoare alb-cenuşiu-gălbui, sunt foarte de hrănitoare şi foarte sănătoase, bogate în proteine şi, evident, lipsite de colesterol.

Numită de către incaşi chisaya mama (mama tuturor cerealelor), quinoa a fost adusă pe continentul european de către coloniştii spanioli, care o numeau hrană pentru indieni. Europenii nu au apreciat în mod deosebit această cereală şi i-au forţat pe băştinaşi să cultive o altă plantă indigenă, dar apreciată și pe bâtrânul continent: porumbul.

Popularitatea quinoa este de dată recentă şi se datorează studiilor efectuate pe boabele de quinoa care au scos în evidenţă calităţile ei: foarte hrănitoare, benefică pentru sănătatea umană – în special pentru rinichi şi problemele sistemului circulator cauzate de colesterolul crescut, etc.

Ce este nemaipomenit in legatura cu quinoa este ca boabele sale contin proteine mai bune decat cele din carne, deci poate fi un ajutor in efortul de a inlocui treptat carnea cu un regim vegetarian, fara insa a ne priva de proteinele necesare organismului.

Utilizare

Quinoa se prepară prin fierberea şi, mai rar, prin prăjire şi poate fi utilizată în preparate culinare, asemeni orezului, în budinci, pilafuri, risotto, salate, etc. Spre deosebire de orez, quinoa are însă un conţinut de amidon redus şi, din acest motiv, după fierbere rezultă un preparat afânat, mult mai puţin lipicios/cleios.

Ca regulă generală, quinoa se fierbe în apă cu puţină sare sau, şi mai bine, în supă de carne sau legume timp de 15-20 de minute, acoperit, la foc mic. După fierbere, vasul se ia de pe foc şi se lasă acoperit pentru ca quinoa să absoarbă tot lichidul. Quinoa se fierbe, asemeni orezului în proporţii de 1 la 2, sau la 3 părţi (quinoa/lichid): 1 cană de quinoa la 2 sau 3 căni de supă. Quinoa se adăugă, amestecând, în lichidul de fierbere.

Quinoa îşi măreşte volumul prin fierbere la până de 4 ori.

Comercializare

Quinoa se comercializează în România în special în magazinele cu produse bio (ex. Plafar), în pungi de 500 grame cu preţuri cuprinse între 16 şi 22 de lei.

Asemeni orezului, quinoa se spală în câteva ape reci înainte de utilizare.

Beneficiile consumului de quinoa asupra organismului uman

Quinoa este bogata in proteine si contine toti aminoacizii esentiali, in special lizina, care este extrem de importanta pentru cresterea si dezvoltarea tesuturilor organismului uman.

Contine cantitati mari de mangan, care are proprietati antioxidante si ajuta la eliminarea toxinelor si a celulelor canceroase.

Semintele de quinoa sunt o sursa importanta de magneziu, care este eficient in tratarea migrenelor, relaxeaza vasele de sange si reduce riscul de hipertensiune.

Riboflavina din quinoa reduce frecventa migrenelor prin producerea de energie necesara celulelor cerebrale si musculare.

Potasiul si magneziul din quinoa previn formarea cheagurilor de sange si imbunatatesc functia inimii. Quinoa este saraca in grasimi saturate si colesterol, fiind ideala pentru cei care sunt la dieta sau care au o grija deosebita pentru dieta lor.

De asemenea, quinoa este o sursa importanta de calciu, care este esential pentru cresterea si dezvoltarea danturii, oaselor si pielii.

Deoarece nu contine gluten, quinoa este benefica pentru persoanele cu intoleranta la gluten. Quinoa stimuleaza si digestia, datorita continutul mare de fibre.

Quinoa este bogata in carbohidrati, substante care ofera energie organismului uman. Este si o sursa de fibre insolubile care reduc riscul de pietre la vezica biliara, in special in randul femeilor.

Cantitatile mari de cupru ajuta la oxidarea glucozei si la producerea de melanina si ajuta la formarea de hemoglobina.

Proteina pe care o furnizeaza QUINOA este una completa in sensul ca aceasta include toti cei 9 aminoacizi esentiali. Mai mult decat atat, contine aminoacidul lizina, esential pentru dezvoltarea teusturilor si repararea acestora.
Quinoa este, de asemenea o sursa buna de riboflavina , care este necesara pentru producerea de energie in interiorul celulelor. S-a dovedit ca riboflavina (sau vitamina B12) ajuta la reducerea migrenelor,prin imbunatatirea metabolismului energetic din creier si celulele musculare.

Cerealele integrale protejeaza si impotriva cancerului de san .

In comparatie cu orezul sau graul , quinoa este mult mai satioasa si de accea poate fi folosita cu succes in curele de slabire si in lupta impotriva obezitatii.

Date nutriționale quinoa (100g)
Calorii 1,539 kJ (368 kcal)
Carbohidraţi 64 g
Amidon 52 g
Fibre 7 g
Grăsimi 6 g
Grăsimi nesaturate 3.3 g
Proteine 14 g
Apă 13 g
Vitamina B1 0.36 mg (28%)
Vitamina B2 0.32 mg (21%)
Vitamin B6 0.5 mg (38%)
Vitamina B9 184 μg (46%)
Vitamina E 2.4 mg (16%)
Fier 4.6 mg (37%)
Magneziu 197 mg (53%)
Fosfor 457 mg (65%)
Zinc 3.1 mg

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s